Egzersiz, erişkin diyabet hastasının yaşam kalitesini arttırır.

Diyabet ve Egzersiz

  • Fiziksel olarak aktif olan toplumlarda diyabetin gelişme olasılığı daha düşüktür.
  • Orta veya düşük derecede düzenli fiziksel egzersiz, diyabet görülme riskini ve insüline direnci azaltmaktadır.
  • Egzersizin bu yararları kişinin yaşından, cinsiyetinden ve vücut yağ düzeyinden bağımsızdır.
  • Bu nedenlerle, uzmanlar Tip II diyabetli kişilere düzenli egzersiz yapmalarını önermektedir.

Diyabet Hastalarında Düzenli Egzersizin Yararları

  • Kan glikoz düzeyini düşürür.
  • İnsülin veya oral antidiyabetik ilaçlarla tedaviye cevabı iyileştirir.
  • Çalışan kaslara glikoz girişini arttırır.
  • Kan yağ düzeyini düzeltir.
  • Şişman diyabetiklerde vücut yağ miktarının azaltılmasına yardımcı olur.
  • Hipertansif diyabetiklerde kan basıncını düşürür.
  • Kalp-damar hastalığı riskini azaltır.
  • Kişinin kendini iyi hissetmesini sağlar, yaşam kalitesini arttırır.

Diyabetli Hastalar Nasıl Bir Egzersiz Yapabilir?

  • Bu hastalarda öncelikle hekim tarafından kalp hastalıkları açısından risk olup olmadığı belirlenir.
  • Gerekirse hastaya şikayetlerinin sınırını, yorgunluk derecesini ve optimum egzersiz kalp atış hızını belirlemek için bir egzersiz testi uygulanır. Test sonucunda egzersiz reçetesi oluşturulur.
  • Programın başlangıcında, hastaya yapacağı egzersiz ile ilgili güven vermek ve kendisine uygun şiddette, sürede ve sıklıkta bir egzersiz programı ayarlamak önemlidir.

Hangi Diyabetik Hastalar Egzersiz Yapamaz?

  • Kan glikoz düzeyinin kontrol edilemediği hastalar
  • Kontrol edilemeyen göz komplikasyonu olanlar
  • Kontrol edilemeyen damar komplikasyonu olanlar
  • Ciddi sinir sistemi komplikasyonu olanlar
  • Ciddi böbrek komplikasyonu olanlar
  • Enfeksiyonu ya da ateşi olanlar

Şeker Hastası, Egzersiz Öncesi Nelere Dikkat Etmeli?

  • Yemeğinizi egzersizden 1-3 saat önce yiyiniz.
  • İnsülin kullanıyorsanız doktorunuza insülinin kan düzeyinin ne zaman en yüksek değere ulaştığını sorunuz. Bu sırada egzersizden kaçınınız.
  • İnsülin enjeksiyonu alıyorsanız enjekte ettiğiniz vücut kısmını (kol, bacak) egzersizde kullanmayınız.
  • Kan şekerinizi 250 mg/dl üzerinde ölçtüyseniz egzersizi geciktiriniz. Yüksek kan şekeri belirtileri → Görme bozuklukları, sık idrara çıkma, susama.
  • Kan şekeriniz 100 mg/dl altına indiyse az miktar size önerilen karbonhidratlardan alınız (20-30 mg/30 dak egzersiz için). Düşük kan şekeri belirtileri → Terleme, baş dönmesi, çarpıntı, halsizlik.
  • Gece geç vakitte egzersizden kaçınınız, ayağınızı rahat ettiren ayakkabıları tercih ediniz.
  • Düzenli egzersiz yapmaya başladıktan sonra doktorunuza kullandığınız ilaç dozu ile ilgili danışınız.
  • Ağırlık egzersizleri yapıyorsanız az ağırlık kaldırmayı ve tekrar sayısını arttırmayı tercih ediniz. Nefesinizi tutmayınız, ıkınmayınız.
  • Egzersiz sonrası kan şekerinizi ölçünüz. Karbonhidrat içeren gıdalardan atıştırabilirsiniz.
  • Egzersiz öncesi, sırası ve sonrasında sıvı almayı ihmal etmeyiniz.
  • Sıcakta egzersizden kaçınınız, tek başına egzersiz yapmamaya özen gösteriniz.
  • Nezle veya grip gibi hastalık durumlarında en az 2 gün veya iyileşinceye kadar egzersizden kaçınınız.