Diyabet ve Egzersiz

diyabet-ve-egzersiz

Egzersiz, erişkin diyabet hastasının yaşam kalitesini arttırır”

 
Diyabet ve Egzersiz
  • Fiziksel olarak aktif olan toplumlarda diyabet gelişme olasılığı daha düşüktür. 
  • Orta veya hatta düşük derecede düzenli fiziksel egzersiz diyabet görülme riskini ve insüline direnci azaltmaktadır. 
  • Egzersizin bu yararları kişinin yaşından, cinsiyetinden ve vücut yağ düzeyinden bağımsızdır. 
  • Bu nedenlerle, uzmanlar Tip II diyabetli kişilere düzenli egzersiz yapmalarını önermektedir. 

Diyabet Hastalarında Düzenli Egzersizin Yararları

  • Kan glikoz düzeyini düşürür. 
  • İnsülin veya oral antidiyabetik ilaçlarla tedaviye cevabı iyileştirir. 
  • Çalışan kaslara glikoz girişini arttırır. 
  • Kan yağ düzeyini düzeltir. 
  • Şişman diyabetiklerde vücut yağ miktarının azaltılmasına yardımcı olur.  
  • Hipertansif diyabetiklerde kan basıncını düşürür. 
  • Kalp-damar hastalığı riskini azaltır. 
  • Kişinin kendini iyi hissetmesini sağlar, yaşam kalitesini arttırır.  

Diyabetli Hastalar Nasıl Bir Egzersiz Yapabilirler?

  • Bu hastalarda öncelikle hekim tarafından kalp hastalıkları açısından risk olup olmadığı belirlenir. 
  • Gerekirse hastaya şikayetlerinin sınırını, yorgunluk derecesini ve optimum egzersiz kalp atım hızını belirlemek için bir egzersiz  testi uygulanır. Test sonucunda egzersiz reçetesi oluşturulur. 
  • Programın başlangıcında, hastaya yapacağı egzersiz ile ilgili güven vermek ve kendisine uygun şiddette, sürede ve sıklıkta bir egzersiz programı ayarlamak önemlidir. 
Hangi Diyabetik Hastalar Egzersiz Yapamaz?
 
  • Kan glikoz düzeyinin kontrol edilemediği hastalar 
  • Kontrol edilemeyen göz komplikasyonu olanlar 
  • Kontrol edilemeyen damar komplikasyonu olanlar 
  • Ciddi sinir sistemi komplikasyonu olanlar 
  • Ciddi böbrek komplikasyonu olanlar 
  • Enfeksiyonu ya da ateşi olanlar 
     
Şeker  Hastası,  Egzersiz Öncesi  Nelere  Dikkat  Etmeli  ?
 
  • Yemeğinizi egzersizden 1-3 saat önce yiyiniz.
  • İnsülin kullanıyorsanız doktorunuza insülinin kan düzeyinin ne zaman, en yüksek değere ulaştığını sorunuz. Bu sırada egzersizden kaçınınız. 
  • İnsülin enjeksiyonu alıyorsanız enjekte ettiğiniz vücut kısmını (kol, bacak) egzersizde kullanmayınız. 
  • Kan şekerinizi 250 mg/dl üzerinde ölçtüyseniz egzersizi geciktiriniz. Yüksek kan şekeri belirtileri → Görme bozuklukları, sık idrara çıkma, susama. 
  • Kan şekeriniz 100 mg/dl altına indiyse az miktar size önerilen karbonhidratlardan alınız  (20-30 mg/30 dak egzersiz için). Düşük kan şekeri belirtileri → Terleme, baş dönmesi, çarpıntı, halsizlik.
  • Gece geç vakitte egzersizden kaçınınız, ayağınızı rahat ettiren ayakkabıları tercih ediniz. 
  • Düzenli egzersiz yapmaya başladıktan sonra doktorunuza kullandığınız ilaç dozu ile ilgili danışınız. 
  • Ağırlık egzersizleri yapıyorsanız az ağırlık kaldırmayı ve tekrar sayısını arttırmayı tercih ediniz. Nefes tutmayınız, ıkınmayınız. 
  • Egzersiz sonrası kan şekerinizi ölçünüz, karbonhidrat içeren gıdalardan atıştırabilirsiniz.
  • Egzersiz öncesi, sırası ve sonrasında sıvı almayı ihmal etmeyiniz. 
  • Sıcakta egzersizden kaçınınız, tek başına egzersiz yapmayı tercih etmeyiniz. 
  • Nezle veya grip gibi hastalık durumlarında en az 2 gün veya iyileşinceye kadar egzersizden kaçınınız.